Instock Lespakket Voedselverspilling

Lessen lespakket Voedselverspilling

Basisonderwijs groep 5 t/m groep 8

Op deze pagina vind je alle lessen uit het Instock lespakket over voedselverspilling met al het benodigde lesmateriaal. Hieronder vallen presentaties voor op het Digibord, het lesmateriaal dat geprint kan worden en natuurlijk alle lesbrieven. Daarnaast vind je allerlei extra lessen, video’s, werkvormen en meer. Ten slotte willen we graag weten hoe jij ons lespakket over voedselverspilling hebt ondervonden. Dit kun je ons laten weten via het feedbackformulier. Voor nu willen we graag meedelen: veel plezier en let’s rescue some food!

Lespakket overzicht

De Buitenbeentjesles: De leerlingen maken kennis met het onderwerp voedselverspilling. Ze worden aan de tand gevoeld over hun voorkeuren, hun gedrag en gedachten: wat vinden ze lekker en wat gooien ze allemaal weg en waarom?

De Voedselketenles: In deze les wordt het begrip ‘voedselverspilling’ geïntroduceerd. De leerlingen maken kennis met een voedselketen en ontdekken welke partijen daarbij betrokken zijn: van boer tot bord. Ze leren waar voedsel verspild wordt en in welke hoeveelheden/ percentages.

De THT-les: Het onderwerp voedselverspilling wordt uitgediept en de leerlingen komen meer te weten over de verschillende redenen van verspilling. Met name de manier waarop de uiterste houdbaarheidsdatum gehanteerd wordt, komt hierbij aan bod.

De Appeltaartles: In deze les ontdekken de leerlingen dat er sprake is van verspilling om een voedselproduct in de winkel te krijgen. Ook worden de verschillen elders met voedseltekorten en het leven in overvloed duidelijk.

Tijdens deze workshop leren de leerlingen iets te maken van het voedsel dat ze anders weggegooid zouden hebben. Door het zelf te doen leren ze dat ‘gered’ voedsel heer- lijk kan smaken en dat je voedsel ook lan- ger houdbaar kan maken met behulp van conserveringstechnieken.

In de laatste les ligt de nadruk op de acties die de kinderen zelf kunnen ondernemen in hun omgeving om minder of geen voedsel meer te verspillen. Ze leren kritisch kijken naar hun eigen handelen en wat ze kunnen verbeteren. Ook leren ze in deze les om met hun zintuigen beoordelen of voedsel nog eetbaar is.