Nieuw dinerconcept

Q&A

Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag niet in de Q&A?
Stel hem via Facebook, Twitter of mail naar info@instock.nl

Een derde van al het voedsel wordt verspild. Wij willen voedselverspilling op de (menu)kaart zetten! Dit doen we door te koken met producten die anders verspild zouden worden. Daarnaast hopen wij ook bij te dragen aan de bewustwording over voedselverspilling, op een leuke en positieve manier, want eten gaat om genieten! Wij zien dat we in de afgelopen decennia steeds verder van ons eten af zijn komen te staan. In deze tijd hoeven we niet veel moeite voor ons eten te doen, we hebben veel keuze en er is voedsel in overvloed. Wij hopen eten weer dichterbij te brengen door middel van de eetbeleving in onze restaurants, onze masterclasses, de kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs, Pieper- en Bammetjes Bier en onze Instock Granola.

Instock is een social enterprise omdat wij een maatschappelijk doel hebben, namelijk het tegengaan van voedselverspilling. Dit is de reden dat we zijn begonnen met onze initiatieven en het vormt het bestaansrecht van Instock. Bovendien willen we op deze manier aanjager zijn van de circulaire economie. 

“Een sociale onderneming levert net als elke andere onderneming een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het hoofddoel, het is een middel om de missie te bereiken. Het doel van de sociale onderneming is maatschappelijke meerwaarde creëren, ook wel ‘impact’ genoemd.” Bron: social-enterprise.nl

Met het weggooien van eten gaat het niet alleen om de verspilling van geld of het product zelf. Ook de energie die in de teelt, verpakking, koeling en bereiding van voedsel is gestoken gaat verloren bij het weggooien. Uit onderzoek van het FAO (Food and Agriculture Organization) komt naar voren dat wereldwijd elk jaar 1,3 miljard ton voedsel verloren gaat. De Nederlandse consument verspilt thuis zo’n 41 kilo per persoon per jaar aan eten. Dit komt neer op zo’n €2,5 miljard per jaar in Nederland. Voedselverspilling is een issue in de gehele voedselketen, van boer tot consument. Wat ons betreft is samenwerken met alle verschillende partijen de beste manier om het probleem tegen te gaan, in combinatie met creatief ondernemerschap.

Huishoudens zijn verantwoordelijk voor 42% van al het voedsel wat verspild wordt. Dat is gigantisch! Daarom willen we bij Instock voedselverspilling letterlijk én figuurlijk op de kaart zetten. Dat doen we niet alleen met een eetbeleving in onze restaurant, maar ook op een aantal andere manieren:

  • Met ons kookboek ‘Instock Cooking’. Hierin leggen wij uit hoe je kan koken zonder iets te verspillen, mede dankzij conserveringstechnieken zoals roken, drogen, fermenteren, pekelen en inmaken. Hierdoor kan je de houdbaarheid van producten enorm verlengen!
  • Met ons kookboek ‘Circular Chefs’. We vertellen hierin hoe je zo klimaatvriendelijk mogelijk kan koken. Aan de hand van vijf principes en vele recepten van topkoks zoals Joris Bijdendijk en Estée Strooker nemen we je mee in de wereld van circulair koken.
  • Allerlei tips & tricks delen we op onze social media kanalen, zoals Facebook, Instagram en Twitter.
  • En mocht je deze tips ook eens in de praktijk uitgelegd willen krijgen, dat kan! Tijdens onze masterclasses legt onze chef de conserveringstechnieken piekfijn uit waardoor je een echte professional wordt. Hier vind je de volgende data: instock.nl/evenementen/
  • Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de bewustwording van voedselverspilling. Daarom heeft Instock een lespakket voor basisscholen samengesteld die gratis door leraren te downloaden is via instock.nl/lespakket-voedselverspilling/

Als je bij Instock eet, is het moeilijk voor te stellen wat voor proces eraan vooraf is gegaan. Het eten is opgehaald bij een teler, producent of tussenhandelaar en naar ons Food Rescue Center gebracht. Na een sorteer slag zetten we dit online op onze horecagroothandel InstockMarket.nl. Onze chefs (en die van andere restaurants) kunnen de producten hier bestellen. Wij gebruiken voor minimaal 80 procent producten die anders verspild zouden worden. Producten die we nog inkopen om een gerecht af te maken zijn bijvoorbeeld olijfolie, boter of zuivel. Wie zijn onze leveranciers?

  • We werken met bijvoorbeeld Bakker Barendrecht, een bedrijf die groente en fruit verpakt en levert aan de supermarkt. Hun overschot leveren ze aan de voedselbank, maar die kan helaas niet alles ophalen. Wat er overblijft geven wij alsnog een goede bestemming.
  • We werken met een aantal grote en kleine telers. Bijvoorbeeld de pompoen teler Dennis de Weerd, hij heeft altijd pompoenen die volgens zijn afnemers te klein zijn. Wij nemen ze met liefde aan!
  • Vlees en vis komt van diverse leveranciers (bijvoorbeeld Marley Spoon of Jan van As) die om verschillende redenen blijven zitten met onverkochte producten. Bijvoorbeeld de minder mooie stukjes zalm (die andere horeca liever niet heeft, maar net zo lekker smaken) of de lekkerbek die niet in de verpakking past. Soms zijn het ook gewoon producten die de leverancier niet meer naar de winkel kan  sturen vanwege een overschot of een te korte houdbaarheidsdatum.
  • Regelmatig halen we chocolade op van Tony’s Chocolonely; onze voormalige buren op het Westergasterrein. Dit zijn dan bijvoorbeeld producten die over zijn (van Valentijnsdag of Sinterklaas) of een verkeerde verpakking hebben.

Al het eten wat je bij ons eet is helemaal goed. Hierin volgen wij de regels van de Voedsel en Warenautoriteit. Veel mensen denken dat wij producten gebruiken die over de datum zijn. Dat is echter niet het geval. Het gaat vaak om overschot of producten met een schoonheidsfoutje. Wij moeten aan dezelfde voedselveiligheidseisen voldoen als elk ander restaurant.

Qua voedselverspilling kun je onderscheid maken tussen bruikbare en onbruikbare voedselverspilling. Onbruikbaar is al het eten dat daadwerkelijk niet meer te consumeren is volgens de voedselveiligheid richtlijnen, zoals vlees dat over de houdbaarheidsdatum is. Bruikbare verspilling is het eten dat wordt weggegooid terwijl dit nog wel geschikt is voor consumptie.

Wij gebruiken uiteraard alleen dit bruikbare deel van verspilling. Je kunt hierbij denken aan brood van een dag oud, een net sinaasappelen waar één slechte in zit maar de rest prima is en een bloemkool of witlof die iets verkleurd is en daardoor niet meer wordt verkocht. Maar ook vlees dat een korte houdbaarheidsdatum heeft om nog naar de winkels verstuurd te worden.

Integendeel. Wij stimuleren het juist om producten naar de Voedselbank te sturen. Hoe minder verspilling, hoe beter! Maar (helaas) is er veel meer voedselverspilling dan dat de Voedselbank aan kan. Instock heeft goed contact met de Voedselbank, en we doneren 20% van de producenten aan de voedselbank. Daarnaast proberen wij hun werkzaamheden te versterken. Bijvoorbeeld door ze in contact te brengen met potentiële leveranciers, of door onze kennis te delen omtrent het logistieke ophaalproces.

Wij geloven dat we voedselverspilling niet kunnen verminderen door alleen eten te doneren. Er moet structureel iets veranderen. We willen mensen laten nadenken over ons voedselsysteem en hoe iedereen hier een aandeel in heeft. Wij denken dat we met ons initiatief een positieve manier hebben gevonden om zoveel mogelijk mensen hierin te betrekken. 

Wij krijgen veel producten gratis of voor een lage prijs, omdat dit anders verspild zou worden. Hoewel dit een heel gunstig businessmodel lijkt, hebben wij weer veel andere kostenposten, die andere restaurants niet hebben. Je kunt hierbij denken aan hogere personeels- en transportkosten. Want een regulier restaurant krijgt de ingrediënten bij de achterdeur bezorgd. Bij ons gaat daar een heel proces aan vooraf. We hebben een Food Rescue Center, waar wij alle producten die binnenkomen moeten sorteren. Vervolgens brengen onze Food Rescue Driver de gesorteerde producten langs bij de restaurants en moeten de chefs met deze wisselende producten weer een nieuw menu bedenken én communiceren. Hier gaat veel tijd, liefde en aandacht inzitten. En dat is natuurlijk onbetaalbaar!

Bart, Selma, Freke en Merel hebben als vier werknemers van Albert Heijn het idee voor Instock in januari 2014 gepresenteerd aan de directie van Albert Heijn. Albert Heijn heeft ons de eerste 4 jaar financieel gesteund tijdens het opzetten van Instock. Inmiddels zijn we al twee jaar volledig zelfstandig, lees hier ons bericht hierover destijds.

In september 2017 openden wij het eerste Food Rescue Center, inmiddels zitten we sinds 2019 in Amsterdam West. Hier worden de producten verzameld en gesorteerd die we ophalen van de telers, producenten en tussenhandel. Vervolgens wordt ‘de oogst’ online gezet op InstockMarket.nl en kan ons restaurant en andere horeca hun bestelling plaatsen. Dit wordt vervolgens zo snel mogelijk door onze duurzame transport partners bij de cateringbedrijven en restaurants afgeleverd. Op deze manier kunnen zij snel aan de slag om het geredde groente en fruit om te zetten in heerlijke, creatieve gerechten.

We leveren veel groente en fruit die we ophalen inmiddels ook aan allerlei andere horeca ondernemers. Maar we doneren ook een heleboel producten, in 2018, 2019 en 2020 zelfs meer dan 100.000 kilo groente en fruit. We werken met verschillende goede doelen, met name de Voedselbank, Buurtbuik en Stichting Stille Armoede. Als de producten niet meer voedselveilig zijn of als we echt geen bestemming kunnen vinden voor de producten, zorgen we dat het nog wordt omgezet in biogas. 

We zijn gestart met InstockMarket om meer impact te kunnen maken. Via InstockMarket kunnen chefs nu eenvoudig aan geredde producten komen, het enige wat ze hoeven te doen is iets creatiever koken. Ons doel is om in 2024 aan 1000 chefs geredde producten te leveren. Hiermee redden we dan jaarlijks 5 miljoen kilo met eten. Daarnaast staan we altijd open voor product ontwikkeling voor nieuwe circulaire producten, waar Pieper Bier, Bammetjes Bier en Instock Granola voorbeelden van zijn.

Dat klopt en dat doen we nog steeds. Nog steeds bestaat minimaal 80% van elk gerecht uit geredde ingrediënten. We hebben alleen steeds meer producten tot onze beschikking. Tijdens de start van Instock werkten we samen met een handjevol lokale supermarkten, inmiddels ontvangen we onverkochte producten van vele leveranciers. We werken daarnaast ook steeds efficiënter. We verzamelen en sorteren alle onverkochte producten in ons eigen Food Rescue Center. Dezelfde avond staan de kratten vol paprika’s, bloemkolen en sinaasappels klaar in de Instock webshop. Onze chefs kunnen hier, de door hun gewenste, producten bestellen. De volgende dag worden deze producten bezorgd.  

We zouden willen dat onverkochte producten en overschotten maximaal benut worden door alle spelers uit de voedselketen én dat wij niet nodig zouden zijn om deze stroom op te vangen. Dit is momenteel alleen nog niet realistisch. Door bijvoorbeeld een weersomslag kan de vraag naar producten veranderen, of heeft een teler opeens meer oogst dan verwacht. Wij zijn blij dat we nu een vangnet kunnen zijn voor de onverkochte producten en overschotten. Daarnaast zijn we blij dat we, doordat we steeds professioneler te werk kunnen gaan, steeds meer eten van de verspilling kunnen redden en steeds meer mensen kunnen bereiken met ons verhaal. Maar het belangrijkste doel blijft het voorkomen van voedselverspilling, zodat er niets meer te redden valt!

Uiteraard! De Instock chefs hebben rekening gehouden met voldoende vegetarische of veganistische opties. Daarnaast kunnen zij ook altijd rekening houden met allergieën. Op de kaart zijn ook alle allergenen te vinden.

We focussen ons op de groente en fruitboxen. Daarnaast rekent het voor ons niet rond met de afdracht aan de vervoerders om steeds weer unieke gerechten te maken.