Veelgestelde-vragen-FAQ-Q&A

Q&A

Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag niet in de Q&A?
Stel hem via Facebook, Twitter of info@instock.nl

Een derde van al het voedsel wordt verspild. Wij willen voedselverspilling tegengaan! Dit doen we door te koken met producten die anders verspild zouden worden. Daarnaast hopen wij ook bij te dragen aan de bewustwording over voedselverspilling, op een leuke en positieve manier, want eten gaat om genieten! Wij zien dat we in de afgelopen decennia steeds verder van ons eten af zijn komen te staan. In deze tijd hoeven we niet veel moeite voor ons eten te doen, we hebben veel keuze en er is voedsel in overvloed. Wij hopen eten weer dichterbij te brengen door middel van de eetbeleving in onze restaurants, onze masterclasses, het kookboek Instock Cooking, Pieper en Bammetjes Bier en onze Instock Granola.

Instock is een stichting omdat wij een maatschappelijk doel hebben, namelijk het tegengaan van voedselverspilling. Eventuele winst investeren we in nieuwe activiteiten die onze missie ondersteunen. Wij vinden dat een goed idee op zichzelf moet kunnen bestaan, zonder afhankelijkheid van de steun van derden. Vanuit de stichting realiseren we verschillende initiatieven om onze missie na te streven. Het pop-up restaurant op het Westergasterrein was het eerste project van de stichting. Inmiddels zijn we uitgegroeid naar drie restaurants, een food truck, hebben we een kookboek uitgebracht en eigen producten geïntroduceerd. Wat ons betreft is dit slechts het begin. Er is nog zoveel te doen om voedselverspilling op de kaart te zetten!

Met het weggooien van eten gaat het niet alleen om de verspilling van geld of het product zelf. Ook de energie die in de teelt, verpakking, koeling en bereiding van voedsel is gestoken gaat verloren bij het weggooien. Uit onderzoek van het FAO (Food and Agriculture Organization) komt naar voren dat wereldwijd elk jaar 1,3 miljard ton voedsel verloren gaat. De Nederlandse consument verspilt thuis zo’n 41 kilo per persoon per jaar aan eten. Dit komt neer op zo’n €2,5 miljard per jaar in Nederland. Voedselverspilling is een issue in de gehele voedselketen, van boer tot consument. Wat ons betreft is samenwerken met alle verschillende partijen de beste manier om het probleem tegen te gaan, in combinatie met creatief ondernemerschap.

Als je bij Instock eet, is het moeilijk voor te stellen wat voor proces er aan vooraf is gegaan. Onze ‘food rescue drivers’ zijn namelijk elke dag op pad om te zorgen dat onze koks aan de slag kunnen. Ons streven is om in ons restaurant voor 80 tot 100 procent gebruik te maken van producten die anders verspild zouden worden, en tot nu toe is dit altijd gelukt. Deze producten komen voornamelijk uit een aantal winkels van Albert Heijn. We halen het meeste eten op bij het retourencentrum van Albert Heijn in Zaandam. Dit zijn overigens geen producten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken. Het gaat bijvoorbeeld om allerlei soorten groente, fruit en aardappelen die niet meer verkocht kunnen worden maar nog helemaal prima zijn en aan alle voedselveiligheid voldoen. Brood van één dag oud, kaas en eieren tegen de houdbaarheidsdatum aan halen wij met de fiets op bij een paar plaatselijke Albert Heijn vestigingen. Vlees komt van het distributiecentrum van Albert Heijn. Zij hebben soms producten die ze niet meer naar de winkel kunnen sturen vanwege een overschot of een te korte houdbaarheidsdatum. Vis halen we op bij een producent/verpakker die om diverse redenen soms een overschot heeft. Heineken helpt ons aan bier met een korte houdbaarheidsdatum. Onze wijnen zijn vaak ‘restpartijen’ van Albert Heijn waarvan niet genoeg is om het nog in het assortiment te houden. Bijna al onze chocolade komt van Tony’s Chocolonely; onze voormalige buren op het Westergasterrein. Wij halen bij Tony’s Chocolonely product samples of partijen op, die over zijn van bijvoorbeeld Valentijnsdag of Sinterklaas. Ten slotte redden we nog lang-houdbare producten van het distributiecentrum van Albert Heijn waarvan de verpakking is beschadigd tijdens het ‘pickorderen’. Die producten kunnen niet meer verkocht worden maar zijn afgezien van de verpakkingsschade nog piekfijn in orde, zoals pasta of frisdrank. Al onze leveranciers helpen ons om heerlijke en verrassende gerechten te kunnen maken. Producten die we nog inkopen om een gerecht af te maken zijn bijvoorbeeld olijfolie, boter of zuivel.

Bij Instock is het altijd een verrassing wat voor producten we binnenkrijgen; we werken daarom met een snel variërend menu! De invulling van de gerechten vind je op de borden in de restaurants. Rond 17.00 uur is het menu voor de avond bekend in het restaurant, je kunt altijd even bellen als je nieuwsgierig bent! Voor ontbijt en lunch kun je altijd bij ons terecht voor bijvoorbeeld de Ambachtelijke Granola, Hemelse Wentelteefjes, Kimchi Burrito of Fish & Chips! Deze lunchkaart, en ook een drankenkaart, vind je op de restaurantpagina’s.

Al het eten wat je bij ons eet is helemaal goed. Hierin volgen wij de regels van de Voedsel en Warenautoriteit. Veel mensen denken dat wij producten gebruiken die over de datum zijn. Dat is echter niet het geval. Het gaat vaak om overschot of producten met een schoonheidsfoutje. Wij moeten aan dezelfde voedselveiligheidseisen voldoen als elk ander restaurant.

Qua voedselverspilling kun je onderscheid maken tussen bruikbare en onbruikbare voedselverspilling. Onbruikbaar is al het eten dat daadwerkelijk niet meer te consumeren is volgens de voedselveiligheid richtlijnen. Denk hierbij aan vlees dat over de houdbaarheidsdatum is! Bruikbare verspilling is het eten dat wordt weggegooid terwijl dit nog wel geschikt is voor consumptie. Wij gebruiken uiteraard alleen dit bruikbare deel van verspilling. Je kunt hierbij denken aan brood van een dag oud; een net sinaasappelen waar één slechte in zit maar de rest prima is; een bloemkool of witlof die iets verkleurd is en daardoor niet meer wordt verkocht; of vlees dat een korte houdbaarheidsdatum heeft om nog naar de winkels verstuurd te worden.

Nee, zeker niet. Wij stimuleren het juist om producten naar de Voedselbank te sturen. Hoe minder verspilling, hoe beter! Maar (helaas) is er veel meer voedselverspilling dan dat de Voedselbank aan kan. Instock heeft goed contact met de Voedselbank, en wij proberen hun werkzaamheden te versterken. Bijvoorbeeld door ze in contact te brengen met potentiële leveranciers, of door onze kennis te delen omtrent het logistieke ophaalproces.

Wij vinden het erg belangrijk om als Instock toegankelijk te zijn voor iedereen, dus ook voor bijvoorbeeld mensen die afhankelijk zijn van de Voedselbank. Daarom geven wij de gasten de gelegenheid om €12,50 te doneren. Wij verdubbelen dit en schrijven een Instock cadeaukaart uit. Deze cadeaukaarten worden overhandigd aan de Voedselbank-coördinator, die er weer voor zorgt dat ze bij de cliënten terecht komen. Zo kunnen ook zij van een avondje uit genieten. Dit proces verloopt geheel anoniem, wij gebruiken namelijk dezelfde cadeaukaart voor hen als voor ieder ander.

Wij geloven dat we voedselverspilling niet kunnen verminderen door alleen eten te doneren. Er moet structureel iets veranderen. We willen mensen laten nadenken over ons voedselsysteem en hoe iedereen hier een aandeel in heeft. Wij denken dat we met ons initiatief een positieve manier hebben gevonden om zoveel mogelijk mensen hierin te betrekken.

Soms wel, maar meestal niet. Daardoor hebben wij minder inkoopkosten dan andere restaurants. Hoewel dit een heel gunstig businessmodel lijkt, hebben wij weer andere kostenposten. Je kunt hierbij denken aan hogere personeels- en transportkosten. Dagelijks producten ophalen, sorteren, een nieuw menu bedenken en communiceren: hier gaat veel tijd in zitten. Wij hebben wat dat betreft dus geen voordeel ten opzichte van andere horecazaken.

Wij (Bart, Selma, Freke en Merel) hebben als vier werknemers van Albert Heijn ons idee in februari 2014 gepresenteerd aan de directie van Albert Heijn. Wij wonnen hiermee het Beste Idee van Young Ahold en gaven gelijk aan: ‘we willen dit ook daadwerkelijk gaan doen!’. De directie vond het een sympathiek plan en staat achter onze missie om verspilling tegen te gaan. Bovendien vinden ze het belangrijk om ondernemerschap te stimuleren. Albert Heijn steunt Instock door de bestuursleden (Bart, Selma en Freke) door te betalen en te helpen bij de investering van nieuwe initiatieven. Wij vinden het belangrijk dat een goed idee op zichzelf kan staan. De dagelijkse operatie draait dan ook financieel geheel zelfstandig.

We willen ons in de toekomst verder focussen op het gebruik van reststromen. De restaurants zijn enkel een middel om dit te doen, geen doel op zich. We hopen dat andere horeca bedrijven ook gebruik willen maken van de producten die wij bij Instock ophalen. Dit willen wij graag faciliteren.

We adviseren bedrijven, met name Albert Heijn, hoe je verspilling kan voorkomen en áls het er is, hoe je dit dan een zo hoogwaardig mogelijke nieuwe bestemming kan geven. Het zou normaal moeten worden om de potentie van deze reststromen volledig te benutten.

We blijven bovendien bijdragen aan het bewustzijn rondom het thema door het geven van presentaties, masterclasses, educatieprojecten, het uitgeven van ons kookboek en het onder de aandacht brengen van de media.

En ten slotte blijven we kansen zien voor unieke producten gemaakt van reststromen, waar Pieper Bier ons eerste voorbeeld van is.