weerstand

Het coronavirus buiten de deur houden: zo verhoog je jouw weerstand!

Abbey Visser Stagiaire Community Management
13 maart 2020

Het coronavirus buiten de deur houden: zo verhoog je jouw weerstand!

Inmiddels ontkomen we er niet aan: het coronavirus grijpt om zich heen en wereldwijd worden strenge regelingen toegepast in een poging de uitbraak van Covid-19 in te dammen. Tijdens de persconferentie van 12 maart kwam premier Rutte met extra maatregelen, zoals waar mogelijk thuiswerken. En als je dan thuis blijft, of toch nog naar werk moet, wat kan je dan het beste doen om je weerstand te verhogen en daarmee het coronavirus zoveel mogelijk buiten de deur te houden? In deze blog delen wij onze tips op gebied van eten en drinken. Want door te kiezen voor specifieke ingrediënten kun je jouw gezondheid prima een handje de goede kant op helpen! 

Een biologieles om mee te beginnen…

Je weerstand – ofwel je immuunsysteem – is als het ware een verdedigingssysteem van het lichaam met als doel vreemde indringers te bestrijden. Dit systeem beschermt je tegen bedreigingen van buitenaf, zoals virussen en bacteriën. Wanneer je weerstand hoog is, is het systeem in staat om deze lichaamsvreemde micro-organismen op te ruimen. 

Echter, wanneer je weerstand lager is, krijgen micro-organismen een grotere kans om zich verder te ontwikkelen. Dit zorgt voor een grotere waarschijnlijkheid om een infectie op te lopen, met alle gevolgen van dien. 

Let’s get started

Ofwel: met het coronavirus dat zich steeds sneller verspreidt, is het van belang om je weerstand op peil te houden. Hiervoor kun je verschillende dingen doen. Zo is het natuurlijk altijd goed om gezond te eten. Hiervoor kun je een kijkje nemen naar de richtlijnen van de Schijf van Vijf. Door 250 gram groente, twee stuks fruit, voldoende volkorenproducten, magere of halfvolle zuivel, noten, peulvruchten, mager vlees, vette vis en eieren te consumeren krijg je genoeg voedingsstoffen binnen.  Je krijgt dan genoeg vezels, vitaminen, mineralen en gezonde vetten binnen. En of dat vegetarisch kan? Ja! Lees hier meer over. 

gezonde voeding
Foto: Het Voedingscentrum

 

En in het kader van zoveel mogelijk eten inslaan: conserveer je groente, fruit en aardappelen. Zo blijven ze langer houdbaar en kun je er dus extra lang van genieten. In ons kookboek Instock Cooking leren we je er alles over. En als je voor lang houdbare producten zoals pasta of rijst gaat, kies dan voor de volkoren varianten. Deze bevatten namelijk meer vezels. Over vezels gesproken, kies bijvoorbeeld voor onze Instock Granola! Heerlijk als ontbijtje in je yoghurt met fruit. 

Instock Granola
Foto: Instock

 

Zorg daarnaast ook voor veel variatie. Alle producten bevatten namelijk weer andere voedingsstoffen en in verschillende hoeveelheden. Kies dus bijvoorbeeld de ene avond voor een volkoren pasta met spinazie, room en champignons, de andere keer voor een rode kool stamppot en een andere keer voor een stukje vis met rijst en gegrilde groenten. Zo zie je alle soorten kleuren terug! 

Gezonde voeding
Foto: Instockmarket.nl

 

Kom maar door met die bacteriën!

Daarnaast is ook een gezonde darmflora van belang voor een goede weerstand. Wist je bijvoorbeeld dat een belangrijk gedeelte van ons immuunsysteem zich in de darmen bevindt? Om dit een oppepper te geven, kun je bijvoorbeeld kiezen voor kombucha. Misschien heb je dit wel eens gezien in onze Instock restaurants, maar wat is dit precies? Het is een drankje dat gemaakt wordt van groene of zwarte thee, water, appelazijn, een kombucha-zwam en suiker. Suiker!? Dat is toch niet zo gezond? No worries, hier blijft na het fermenteerproces weinig van over. We vertellen je graag meer over dit proces. De kombucha-zwam bestaat uit een kolonie van specifieke bacteriën en gisten, genaamd SCOBY. Om deze kolonie zijn ding te laten doen heeft ‘ie voeding nodig, in dit geval dus suiker. De suikers worden vervolgens opgenomen door deze kolonie en produceert zuren, enzymen en vitamine B en C. Naast deze vitamines die onze weerstand ondersteunen, zorgen de micro-organismen voor een goede darmflora. Deze ondersteunt op zijn beurt weer ons immuunsysteem en houdt daarmee infecties op afstand. 

En wat nog meer?

Naast een gezonde voeding zijn er ook andere factoren die van invloed zijn op jouw weerstand. Misschien wel lastige – gezien de situatie – maar wel vanzelfsprekend: zorg ervoor dat je zoveel mogelijk rust om zo je stressniveau te verlagen en zorg dat je voldoende slaapt (7 tot 8 uur). Dus… als je toch thuis werkt, kun je misschien wel iets later de wekker zetten en kun je jezelf belonen met een leuke Netflix-serie na een lange werkdag.

Netflix
Foto: Unsplash
De keerzijde van bacteriën

We hebben je dus verteld dat bacteriën belangrijk zijn voor onze weerstand. Toch kennen bacteriën ook  een keerzijde. Bepaalde bacteriën kunnen namelijk ook infectieziektes veroorzaken. Deze kunnen bijvoorbeeld via mensen, voedsel of oppervlakten overgedragen worden. Wanneer we besmet raken, gaat onze weerstand omlaag. En dan is het snel 1-0 voor het coronavirus. Een goede hygiëne is dus ontzettend belangrijk. Het RIVM heeft een paar belangrijke maatregelen voor je op een rijtje gezet – welke goed zijn om de verspreiding van zowel bacteriën als hét virus te voorkomen: 

  • Was je handen regelmatig met water en zeep. Belangrijk is daarbij dat je je handen ook goed droogt!
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes;
  • Geen handen schudden;
  • Blijf thuis als je verkoudheidsklachten krijgt.
Coronavirus
Foto: Unsplash
Hoe gaan wij hier mee om?

Helaas hebben wij onze Instock deuren op 15 maart 18:00 moeten sluiten – conform de nieuwe maatregelen. Wij hopen jullie snel weer te zien bij onze restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht! En…stay tuned op onze Instagram, Facebook en Twitter, want wij blijven de komende tijd alsnog facts, tips en tricks delen om voedselverspilling te voorkomen!